De toenemende polarisatie en verharding van de samenleving krijgt met regelmaat aandacht in de media. In klaslokalen en collegezalen kunnen deze ontwikkelingen voelbaar zijn voor docenten. Zij hebben een belangrijke rol in het bespreekbaar maken van lastige of gevoelige onderwerpen en het tijdig herkennen van zorgelijke situaties. De serious game ‘Botsende ideeën’ biedt de achtergrondkennis en de handelingsperspectieven die nodig zijn om deze rol te vervullen.
Nieuwe verhaallijn
In samenwerking met de gemeente Rotterdam heeft het Rijksopleidingsinstituut tegengaan Radicalisering de serious game ‘Botsende ideeën’ doorontwikkeld. In aanvulling op de twee bestaande verhaallijnen omtrent signalen van radicalisering en polarisatie, is een nieuwe verhaallijn toegevoegd, gericht op online radicalisering. Daarnaast is de user experience verbeterd.
Serious game
De serious game is ontwikkeld voor docenten die lesgeven aan leerlingen en/of studenten grofweg in de leeftijdscategorie 12 tot 22 jaar en in hun werk te maken kunnen krijgen met extreme uitspraken, radicale ideeën of wij-zij denken. In de serious game ben je docent maatschappijleer. In de klas krijg je te maken met diverse lastige en zorgwekkende situaties, zoals een radicaliserende leerling en polarisatie in de klas. Door keuzes te maken beïnvloed je de verhaallijn. De serious game helpt deze thema’s bespreekbaar te maken, biedt achtergrondinformatie en geeft handvatten voor het omgaan met deze situaties. Daarnaast is op het platform van de game meer (achtergrond)informatie te vinden, zoals bronnen en relevante partnerorganisaties.
Meer informatie en aanmelding
Voor meer informatie over de serious game of het aanmeldingsproces, ga naar de pagina ‘Serious game voor docenten: “Botsende ideeën”’. Wil je de serious game inzetten in jouw gemeente/regio? Neem dan contact op met het ROR: ror@dji.minjus.nl.
Beeld: © ROR